0
In Populaarsed postitused/ Vana-ja antiikmööbli uuendused

Suure riidekapi värviuuendus: samm-sammuline õpetus

See kaunis elegantne riidekapp pärineb 1950.ndate Belgiast. Suurepärane leid vastukaaluks industriaalsetele garderoobsüsteemidele, mis sobitub hästi ka modernses stiilis kujundatud koju. Kõik taandub värvi-ja viimistluse valikule. Võimalusi on lõputult, alustades tagasihoidlikust värviuuendusest kuni mitme värvi vanutuseni 3D ornamentide ja mustritega. Kapi leidmisel imponeeris mulle, et sel olid sahtlid, riiulid, riidepuutorud ja võimalus luua “peidukaid”. Tundub, et ei midagi erilist? Aga on sest enamuste suurte riidekappide uste taga on lisaks riidepuutorudele suur ja laiutav tühjus….see tähendab, et tegemist ei ole otstarbeka ruumi kasutusega. Jällegist valikute ja eelistuste küsimus!

Tegemist on tõenäoliselt minu kõigi aegade suurima värviuuenduse projektiga, mis on ligi 2,6 m lai ja 1,8 m kõrge. Ühelt poolt on selliseid suuri garderoobkappe tänapäeval raske leida ja teisalt ei ole meie kodudes kunagi piisavalt ruumi, et neid rohkem omada. Küll pean aga tunnistama, et see oli minugi jaoks paras väljakutse kuna kogemused on tulnud ikka värvides ja pigem just väiksemaid mööbliesemeid. Õppimine aga toimubki oma mugavustsoonist väljudes ja värvimise puhul näed kogu protsessi vältel, kuidas muudad tehnikaid ja lähenemist oma projektile. Usun, et on täiesti “okei” värvides kolm-neli korda pintslit vahetada, olulisem on saavutada täiuslik tulemus. Kuna suure riidekapi värvimisel kogesin ise hästi palju uusi momente ja nüansse, mis erineb tavaliste mööbliesemete värvimisest siis otsustasin selle siia kokku koondada üheks postituseks.

Teema juurde asudes traditsiooniline pilt “enne”.

Riidekapp enne

Visioon oli algusest peale paigas! Soov luua selline kapike, mille välimus võiks muinasjutuliselt viidata, et riidekapp on aastasadu seisnud ühes vanas ja kõledas mõisahoones. Aja jooksul on kapp pisut määrdunud, liistudesse on kogunenud mustust, kapiuksed on toonilt pisut kolletunud  ja kohati on märgata õlilambi kasutamisest tekkinud jälgi. Õrn ja helge valge- kindel värvivalik! Seekord aga mängisin pisut toonidega ning segasin kokku oma värvid Limestoneśt (kollaste varjunditega valge), Champlainiśt (sume ja sügav vana valge) ja Casementist (kirgas lumivalge). Kõigest kohe lähemalt…

Vajalikud vahendid:

ETTEVALMISTUS

Riidekapp transporditi meieni seekord osadena, mis võimaldas kõik mööbliplaadid eraldi eelnevalt puhastada. Samuti sai kontrollitud üle kogu konstruktsiooni kruvid ja seibid, mõned neist tuli asendada uutega. Esmasel vaatlusel selgus ka, et riidekapp on suurepärases korras, mõned kriimud kuid suuremad puidukahjustused puudusid. Loomulikult lihtsustab see kogu kapikese taastamise (elule aitamise) protsessi. Olen täheldanud, et selles osas on mul enamasti vedanud. Koju toodud vana mööbel on olnud üldiselt heas ja rahuldavas seisukorras. Välja arvatud too antiikne perekonna reliikvia kummut, millega koos saabusid koju ka toonesepad 🙂 Vana ja antiikmööbli entusiastina ei suutnud mind see asjaolu kummutist loobuma panna…vastupidi see annab asjale ehedust juurde.

Kapp kokkupandud, sahtlid ja kapiuksed harilikuga märgistatud asusin neid puhastama söögiäädika ja vee lahusega pritsipudelis. Puhastasin üle kõik pinnad, et eemaldada tolm, ämblikuvõrgukesed ja muu mustus. Seejärel karestasin liivapaberiga kõik värvitavad pinnad. Kergelt, mõni minut ühele kapiuksele jne. Tolmuimeja samal ajal kõrval, millega üleliigne tolm koheselt ära imeda. Kuna kapp oli lakitud siis oli primaarne enne värvima asumist pealmine lakikiht eemaldada. See loob pinnale “hammast” kuhu värv saab nakkuda, et tulemuseks oleks vastupidava värvkattega kapike. Peale karestamist pühkida lahtine lihvimistolm kapilt märja lapiga.

Järgmise sammuna värviplaan paika ja maalriteibiga piirjooned ette. Mina tegin valikud, et värvin ainult sahtlite esipaneelid, kapiuste puhul samuti ning kapi sees olevad esiliistud ja riiulite küljed. Miks sellised valikud? Esiteks mulle meeldib valge ja puidu kooslus. Teiseks praktiline külg, värv vajab kuivamiseks aega (lõplik kuivamine 21 päeva, olenevalt niiskusest ja temperatuurist), et hiljem värvitud sahtlid siinidel ei kraabiks kuivamisel olevat värvi külgedelt maha. Soov oli koheselt redisainitud garderoobkapp kasutusele võtta. Kolmandaks on nii kapi uuendamine lihtsalt rahakotile soodsam. Maalriteibiga on hea kaitsta ka kapiuste lenge ja käepidemeid (neid, mida pole võimalik eemaldada).

sahtlite-teipimine

Imekombel kadusid fotoaparaadist esimeses faasis tehtud pildid, seega kahjuks on ettevalmistuse faas pildis praktiliselt olematu 🙁

VÄRVIMINE

Ettevalmistused tehtud, saab asuda värvimise juurde. Veel enne kaitse põrandat värvi eest, papi, kanga või spetsiaalse kilega. Mina kasutan kapi jalgade all pappi ja ees kilet. Esimese kihina tumeda mööbli valgeks värvimisel soovitan kasutada meie peitevärvi Concealerit, mis on hinnalt poole odavam kui tavalised värvid. Vali endale sobivad pintslid. Nii suure värvimistöö puhul kindlasti suur naturaalse karvaga pintsel, keskmine lame pintsel ja väike pintsel (lisaks tavaline peenikese otsaga pintsel). Selline oli ka seekord minu valik. Oma loogika järgi alustasin kõige suurema ja väiksemaga kuid avastasin ruttu, et tegemist on projektiga, mille puhul üks pintsel on suus hammaste vahel, üks värvipurgis ja kolmas käes. Eriti riidekappide värvimisel soovitan eelnevalt uksed eest võtta ja sahtlid välja, nii on hea kapi kehaosa eelnevalt ära värvida.

kapi-varvimine-valgeks-1-of-1

Pildil näha teibitud ääred, lengid ja kaks kiht värvi saanud kapp.

Lihtne näide/soovitus….alusta värvimist suurtest pindadest suure naturaalse karvaga ümmarguse pintsliga (see hoiab sobiva koguse värvi endas ning sul ei ole tarvidust pidevalt pintslit värvi sisse kasta), liistude värvimiseks kasuta ristisuunas väikest lamedat pintslit. Nii väldid pintslitõmbe jälgede teket. Samuti jälgi liisude lõikumist ja äärejooni. Kogu kapi värvimisel tuleks jälgida ühtset loogikat…näiteks külje liistud ülevalt alla tõmmetega ja horisontaalsed liistud paremalt vasakule ( siis ei lähe pintslitõmbed risti).

kapi-varvimine-1-of-1

Kui kapi kehaosa sai värvitud otsustasin uksed ette tagasi panna ja neid siis ees värvida. Tähelepanu tuleks keerata sellistele kitsaskohtadele, kuhu ühel juhul värv ei jõua või jõuab seda liiga palju. Mõlema olukorra puhul on abiks sünteetilise karvaga lame pintsel, millega saad värvi juurde lisada detailidesse või eemaldada üleliigset.

kapi-varvimine-valgeks-liist kapi-varvimine-valgeks

Olles kapiuksed ära värvinud ja teibi eemaldanud võib tavapärane vaatepilt olla “lohakas”. Teip, mis on liiga kauaks pinnale jäänud võib eemaldamisel endaga värvi kaasa tõmmata ning lisaks võid olla pintsliga lengid ära määrinud. Minul juhtusid mõlemad eelpool kirjeldatud situatsioonid.

varvitud-kapi-lengid

Abiks on sellisel juhul väikeseks lõigatud liivapaber, millega pääsed ligi lengi alla kogunenud värvile.

varvitud-kapi-lengide-puhastamine

Olles värvimistööd lõpetanud tuleks koheselt eemaldada ka maalriteip. Lisaks tasub üle vaadata kõik äärekohad, kuhu võib värv olla üle läinud. Ja taaskord kasutada kerge karedusega liivapaberit, et sisemised kapiuksed puhtaks teha.

varvitud-uste-puhastaminevarvitud-kapiustelt-varvi-eemaldamine

Mulle meeldisid riidekapi algupärased tumedat pronksikarva lengid ja käepidemed. Kahjuks oli ühel sahtlil kolmest nende asemel kuldsed ja pisut teise kujuga. Seetõttu plaanisin kõik metallik värviga ühtlaselt ära toonida. Töökäigus tekkis selleks ka ilmselge vajadus kuna käepidemeid ja lukuauke polnud võimalik eemaldada (mis siis valge värviga kokku said). Kasutasin Fusion Tinting Kit Bronze, millele segasin juurde Coal Black musta, et tulemuseks oleks analoogne värv originaalile.

   varvide-toonimine

varvi-segamine

varvi-segamine-tume-pronks-topsis

varvi-segamine-tume-pronks

Lukuaukude värvi parandustel kasutasin kartongpaberist lõigatud ruute, et need kergelt ääre alla panna.

lukuaukude-varvimine

Täpselt nagu pildilt näha olid lukuaukud kergelt öeldes valge värviga koos…see on aga parandatav.

sahtli-kaepidemete-varvimine

Ka sahtlite käepidemed said värskendatud ja parandatud pronksikarva tooniga. Siinkohal on kindlasti abiks peenike pintsel ja kindel käsi ( ja loomulikult leia endale mugav asend).

VIIMISTLEMINE

Seekord oli viimistlustöö kõige nauditavam osa kogu riidekapi uuendamise protsessist. Kasutasin eheda mustuse andmiseks liistudes antiikset glasuuri (Antiquing Glaze), millega on väga lihtne töötada. Lihtsalt kanna seda pintsliga soovitud kohtadesse ja pühi seejärel üleliigne glasuur pinnalt. Märja lapiga hõõrudes saad mustust vähendada kui oled seda liiga palju lisanud. Kui kasutad sarnase viimistluse loomiseks Gilding Paste siis saad soovi korral mustust eemaldada Kanepiõliga.

antiiksuse-lisamine

antiiksuse-lisamine-kapiustele

Antiiksuse lisamisel tasub jälgida loogikat, et “vähem on parem” ….vähemalt esialgu. Alati saab sammu kapist eemale astuda, hinnata viimistlust ning seejärel tegutseda vastavalt soovitud tulemusele (kas lisada juurde või jätta nii).

Viimase sammuna kasutasin Kanepiõli kapiuste sisemuste turgutamisel ja põhjadel. Saepurust pressitud riiulitele pole tarvidust head asja raisata. Kahjuks ei olnud antud kapil rohkem väärt puiduseid pindu, mida värskendada.

kanepioli

Kanepiõli kandsin peale pintsliga ning mõne tunni möödudes pühkisin üleliigse õli pindadelt maha. Kanepiõli kasutades tasub teada, et see kuivab pikema aja jooksul seega ei tasu riideid õlisele riiulile koheselt panna.

Minu tulemus sai lõpuks selline….

riidekapp-1-of-1 riidekapp-kulg-1-of-1 riidekapp-lukusudamik-1-of-1 riidekapp-lahivaade-1-of-1 riidekapp-otse-1-of-1 riidekapp-sahtlid-1-of-1 riidekapp-seest-1-of-1

Jaga meiega kindlasti ka oma tööd!

Värvimiseni!

Teivi

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply